kalamullah

Showing posts with label renungan bersama. Show all posts
Showing posts with label renungan bersama. Show all posts

Friday, January 18, 2013

K.E.H.I.D.U.P.A.N




baru beberapa langkah menapak keluar daripada perkarangan kolej...rahmat Allah mula mencucuri (hujan)..tanpa persediaan rapi..aku dan sakinah merempuh segala rintangan dan halangan (longkang..batu..jalan raya) untuk sampai ke perhentian teksi. Alhamdulillah Allah gerakkan hati kinah untuk membawa payung dan aku pula mengenakan sweater ber'hood'(membuatkan orang memandang dengan agak pelik bila berjubah dan bersweater hood. xkesah..aku still ttup aurat :) ). sekurang-kurangnya tidakla sampai lencun pakaian kami. Cuma..beg yang digalas dan disandang tidak dapat diselamatkan. 

pada mulanya plan asal kami untuk menaiki bas U80 dan terus ke kl sentral dan kemudian mengambil ERL untuk ke destinasi yang dituju. Kami sangkakan cerah hingga ke petang..rupanya hujan ditengah hari..dan ianya amat lebat sekali. Jarang sekali kami memilih teksi sebagai pengangkutan..tapi kali ini..teksi terpaksa menjadi pilihan kerana masa yang semakin suntuk untuk kami tiba ke destinasi dan juga kedaan hujan yang tiada tanda untuk berhenti.

Kami menunggu di pondok teksi yang kecil. Tempias hujan membasahi pakaian. Terasa seronok pula. (dah lama tak main hujan). Masih terdapat beberapa org penumpang yang setia menunggu kehadiran teksi dalam pakaian yang basah lencun. Sebuah teksi hadir dan membawa pergi penumpang yang telah sampai lebih awal daripada kami. Tidak lama kemudian, sebuah teksi lagi muncul, ya, ini giliran kami. Segera aku dan kinah berlari masuk ke dalam teksi. 


"Pak Cik, tolong hantar kami ke Padang Jawa boleh?"
Seorang lelaki di tempat pemandu menoleh ke arah kami. Kelihatan umurnya baya ayahku.
"Padang Jawa banjir dik. Kereta tersekat di sana. Adik nak ke mana sebenarnya?"
"Kalau macam tu tolong hantar kami ke stesyen KTM Shah Alam boleh tak pakcik?"
"ok, boleh. Tapi pakcik blh bwk kete slow je dik. Ujan lebat sangat."
"Ok, Pak Cik." Aku menyetujui. Mujur sahabatku ini sudi menemani aku. Kalau tidak..harus..tidak mungkn aku berani naik teksi seorang diri dalam keadaan hujan lebat begini.

Teksi bergerak perlahan. Lagu-lagu jiwang 60an berkumandang di corong radio. Aku memerhatikan segenap ruang didalam teksi. Menarik, dipasang lampu LED di sekeliling dashboard..cantik. Di sekitar pintunya juga dilekatkan dengan plastik bergambar pohon kelapa dan pantai. Aku perhatikan pak cik driver, risau dia mengantuk, memandu dalam keadaan hujan begini memang mudah mengundang mengantuk. Sakinah pula asyik memandang ke luar tingkap. Mungkin fikirannya telah sampai ke negeri dibawah bayu (kampungnya) atau mungkin lebih jauh lagi. Seronok juga melayan perasaan dalam keadaan hujan begini.

Pak cik driver diam seribu bahasa. Jarang naik teksi pendiam macam ni. Biasanya banyak bercakap, sampai aku pula yang jawab acuh tak acuh apa yang ditanya pak cik teksi. Otak aku mula men'detect' sesuatu. Sesekali pak cik driver menguatkan 'volume' lagu. Aku memerhatikan gerak gerinya. Kemeja yang dipakainya berjenama. Tidak sama dengan pemandu teksi yang lain yang biasanya memakai kemeja putih. Jam di tangan kirinya juga boleh tahan harganya(kalau yang ori). Andaian aku mengatakan, dia adalah 'seseorang' bukan pemandu teksi biasa. 

Aku sengaja memulakan bicara.
"Cantik ya teksi pak cik ni."
"Eh xdela, ape yang cantiknye. Teksi burukje."
"Iye, cantik. Tengok ade lampu-lampu, gambar-gambar kat pintu ni. Mahal tak pakcik?" 
"Teksi sewa je dik." Pak cik driver menjawab dengan nada keluhan sambil meraup wajahnya.

"Pak Cik pencen askar ke?" (biasanya pak cik teksi akan bercerita yang mereka merupakan pencen askar)
"eh xla, adik, pak cik ni muda lagi. Nampak je tua sebab hidup pak cik ni banyak ditimpa masalah. Pak cik baru 45tahun. Mungkin baya ayah adik la kot."
"oh, haah. mude lagi." (nak je cakap "ayah saya dh 60 tahun pak cik.")
"Maaf pak cik, saya tnye sbb majoriti pemandu teksi cakap diorang ni pencen askar. Tu yang saya ingat pakcik pun bekas askar."
"Oh yeke." pak cik itu menoleh ke arah aku dan kinah. Kelihatan air mukanya agak sugul walaupun cuba ditutup dengan senyuman tawarnya. Lagaknya seperti dia memikirkan masalah. Sesekali wajahnya diraup dan mengeluh.

Suasana senyap seketika sebelum pak cik driver menyambung bicara.
"Dulu pak cik bisnessman. Pak cik ada syarikat pak cik sendiri. Dah 15 tahun pak cik usahakan. Tapi pak cik kena tipu. Bisnes pak cik semua bankrup."
"Innalillah, pak cik buat bisnes ape?"
"recycle n bla..bla.." (guruh berdentum membuatkan aku tidak dengar apa yang disebut pak cik tu =,=)
"oh, tu bukan masalah pak cik, itu ujian." Spontan aku menjawab. err moge tak tersalah kata.
"em xtaula nak, pak cik dalam proses nak bina balik diri pak cik. Pak cik dah hilang semuanya."
"em maksud pak cik?"
"Pak cik ingat pak cik boleh kuat selepas bisnes pak cik hilang, tapi xlama lepas tu isteri pak cik pulak pergi. Sakit kanser. Dah lima tahun dia menderita, 3bulan dia kritikal. Pak cik dah ilang semuanya." wajahnya diraup. Air matanya bergenang.
"Pak cik, dia bukan pergi tinggal pak cik, tapi Allah ambik isteri pak cik sebab nak isteri pak cik berehat." jawabku selamber..dengan harapan apa yang aku cakapkan ni dapat tenangkan hati pak cik tu.
"anak pak cik bape orang?"
"yang sulung belajar di KUIS, umo 21.n bla..bla.."(guruh kuat lagi dan aku dengar separuhje =,=)
"oh, hebat ujian pak cik ni. Maknanya, anak-anak pak cik ada lagi. Allah xambik semua pun pak cik. Allah nak pak cik kuat untuk anak-anak pak cik.
"em mungkin jugak, pak cik masih lagi bersedih. pak cik xdapat lagi kekuatan pak cik. Sementara ni pak cik sewa teksi ini untuk cari rezeki bagi pada anak-anak."
"InsyaAllah pak cik, kekuatan itu akan datang, yang penting pak cik tak putus asa. Isteri pak cik dah banyak wat keje, Allah ambik dia untuk rehat (ayat ulang), skang ni Allah bagi pak cik ujian untuk pak cik jadi lagi kuat. Bawak teksi pun xpe pak cik, asalkan halal. Bila dah halal rezeki tu berkat pak cik. InsyaAllah cukup. Anak-anak pak cik perlukan kekuatan pak cik. Dorang ....bla...bla...bla.."
Pak cik itu sekadar diam, seolah-olah menadah telinga mendengar ceramah tak bertauliah dariku. 

"InsyaAllah dik, moga berkat doa anak-anak ni pak cik akan dapat balik kekuatan. Betul kata anak, pak cik kena kuat untuk anak-anak pak cik."

"InsyaAllah saya doakan untuk pak cik dan keluarga. Pak cik doakan untuk kami jugak."
"InsyaAllah pak cik doakan. Terima kasih ye nak." pak cik driver menoleh ke arah kami sambil tersenyum. Kali ini senyumannya lebih manis daripada tadi.
Alhamdulillah bisik hatiku.

Kebetulan berakhirnya perbualan kami, teksi hampir tiba di stesyen KTM, kereta bergerak amat perlahan menanti giliran untuk mengambil atau menurunkan penumpang dibawah kawasan berbumbung. Hujan pula semakin lebat.

"Anak nak turun disinike? Ambik payung pak cik dulu. Nanti anak ltak je kat tepi dinding sana, bila pak cik dah sampai sana pak cik ambik payung tu." baik sungguh hati pak cik.
"Eh, xpe pak cik, kawan saya ada bawa payung, saya pun dah ada sweater ni. Kami turun disini je pak cik. Berapa ea tambangnya?" aku menjenguk2 lokasi harga meter teksi. eh xde plak.
"6 ringgit dahla anak. Sama-sama kita tolong."
"Allah, terima kasih banyak-banyak pak cik. moga Allah murahkan rezeki pak cik." pada mulanya terkejut dengan harga yang murah (biasanya rm10-13 untuk ke ktm s.alam), tetapi aku terus membayar memandangkan poket kami juga tengah kering (hujung sem kan besela...)

Kemudian kami melangkah keluar dari perut teksi. Terdengar sayup suara pak cik "Hati-hati nak." tenggelam dek suara guruh yang berdentum kuat. Sekali lagi kami meredah hujan yang lebat. Kuyup apabila sampai sahaja di stesyen.

Sementara menunggu ketibaan train. Aku dan kinah duduk di kerusi yang disediakan. Masing-masing terdiam teringatkan kisah pak cik tadi. 

"Kinah, macam kisah dalam novel kan."
"Haah, tapi inila reliti kehidupan. Sekarang kita tahu, perkara macamni memang terjadi."
"em hebat ujian pak cik tu."

Walaupun dah sebulan lebih pristiwa naik teksi pak cik ni. Tetapi ceritanya tetap aku ingat. Untuk ingatkan diri, kehidupan ni ada turun naiknya. Ada nikmat dan ujiannya. Kadangkala kita rasakan ujian yang menimpa diri kita ini terlalu berat. Tidak mampu untuk kita menanggungnya. Tetapi adakah kita lupa akan firmanNya:

"Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al-Baqarah-286)

Dengan ujian sebeginilah membuatkan kebergantungan kita kepada Allah semakin kuat. Dan sebenarnya ujian itu adalah sebuah nikmat untuk kita sebagai hambaNya. Tak percaya? Cuba fahamkan di bawah ini :)

Sebagaimana kata Saidina Ali r.a:
Ujian itu adalah apabila kita rasakan diri kita semakin jauh dengan Allah dan nikmat itu adalah apabila kita merasakan diri kita semakin dekat dengan Allah. :)


Benar..kadang-kadang kita rasa berputus asa.. penat..dan segala macam perasaan. Tapi cuba baca Surah Al-Insyirah..ape yang Allah kate?

"Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan." (Al-Insyirah :6)

Maksudnya, Allah bagi ujian@nikmat tu untuk kita berfikir. Pasti ada hikmah disebaliknya (ayat common). Ibaratnye, kalau lectrer bagi esaimen menggunung tu..xkan saje2 kan..mestila untuk kita mahir sebelum exam..untuk cover markah-markah kita. yedak? 

Same-samelah kite kuatkan diri. Positifkan minda katakan setiap ujian yang datang tu adalah nikmat daripada Allah sebab Allah rindukan rintihan dari kita. :)

Dah penat dengan ujian??haruslah..dunia ni kan memang tempat kita belajar, tempat yang penuh dengan ujian, kita datang ni sebagai musafir je. Cuba tengok orang yang mengembara, bila balik siap boleh buat buku ceritakan pengalaman diorang. Suka duka, susah payah. Betapa banyaknya ujian yang diorang kena redah sepanjang pengembaraan tu. Begitu juga analoginya kita didunia ni. Kita bermusafir disini, mengembara keserata pelosok bumi Allah. Pelbagai dugaan kita kena tempoh sebagai proses pembelajaran. Dengan 'exam' sebeginilah kita dapat check kat mana 'ranking' diri kita sebagai hamba Allah. Dan bila dah lulus semua 'exam'. Dapat 'CGPA' bagus, bolehla kite berehat di syurga Allah. Kat sane baru tempat rehat kite insyaAllah.

p/s: apa yang ditulis juga untuk perigatan n motivasi kepada diri sendiri. Andai diri ini tak mampu lakukan apa yang diri ini tuliskan atau khabarkan. Ingatkanlah diri ini. Benar, bila kita di timpa sesuatu dugaan kadangkala kita sendiri terlupa apa yang telah kita khabarkan pada orang lain. So, khabarkan semula kepada saya agar saya juga boleh menjadi kuat seperti anda. :)









Sunday, May 22, 2011

facebook


Semenjak empat bulan terlibat dalam menyampaikan mesej kebaikan, melarang kemungkaran melalui facebook. Disedari terdapat beberapa cara penggunaannya yang patut ditegah dan boleh jatuh perbuatan tersebut kepada haram, malah berganda-ganda haramnya.
Perlakuan dan perbuatan melalui facebook yang boleh mengundang dosa terlalu banyak, namun di kesempatan ini, cukup saya senaraikan enam perkara, iaitu :-
1)   Mendedah keaiban suami, isteri di facebook.
Terdapat beberapa kes yang dilihat sama ada secara langsung atau tidak langsung, pemilik facebook meluahkan perasaan sedih, kecewa, benci, marah terhadap pasangan di ruang status mereka. Mendesak suami atau isteri juga melalui status facebook. Kemudian, status tersebut mendapat komentar pelbagai dari rakan-rakan mereka.  Sebagai contoh, ada yang secara terbuka mendesak suami membeli rumah, kereta, pinggan mangkuk, perabot, pakaian dan sebegainya melalui status mereka. Tertekanlah suami  serba salah.
 Sebagaimana yang disebut oleh ramai specialist di dalam bidang rumah tangga, kebanyakan wanita suka berkongsi dan meluahkan perasaan mereka kepada orang lain sebagai pelepas kepada beban yang ditanggung. Adakalanya ia mungkin bukan bertujuan untuk menjatuhkan suaminya, bukan pula untuk tujuan membuka aib suami atau untuk mencari penyelesaian. Pendedahan itu hanya sebagai pelepas tekanan di dalam diri.
Namun, tanpa disedari perbuatan tersebut tergolong dalam mengumpat yang diharamkan oleh Islam. Semua perlu memahami bahawa mereka tidak boleh sewenangnya bercerita perihal rumahtangga atau pasangan mereka secara terbuka sama ada melalui facebook atau kepada rakan di pejabat dan sebagainya. Sebarang masalah yang sudah tidak dapat diselesaikan olehnya, hanya dibenarkan untuk diluahkan kepada seseorang yang diyakini punyai autoriti seperti ibubapa, mertua dan adik beradik yang diyakini boleh berperanan membantu, bukan berpotensi mengeruhkan lagi keadaan. Boleh juga dikongsikan secara tertutup kepada pihak ketiga seperti Qadhi, Mufti, para ilmuan sama ada Ustaz, Ustazah atau Kaunselor Rumahtangga.

Pendedahan masalah dan info yang boleh mengaibkan suami (dan isteri) TIDAK DIBENARKAN sama sekali disebarkan melalui facebook. Apabila ia dilakukan, ia dengan mudah sekali boleh mengundang dosa.
Terdapat sebahagiannya info tidak secara langsung mengaibkan pasangan, tetapi selaku pembaca, kita dapat ‘membaca' dan mengetahui secara tersirat bahawa si pemilik sedang ‘perang dingin' dengan pasangannya. Ada juga yang difahami, suaminya sedang gagal memenuhi apa yang diingininya, bersifat kurang baik kepadanya dan sebagainya. Ingatlah semua, rumahtangga adalah amanah, jangan meruntuhkannya melalui facebook.
Beramanahlah, berikan suami dan isteri anda password facebook anda, agar mereka sentiasa boleh meneliti mesej-mesej yang dihantar kepada anda. Boleh juga pasangan berperanan selaku penyemak dan memadam (delete) mana yang perlu  jika dimasukkan secara emosi tanpa pertimbangan aqal yang wajar.
2)  Terlebih gambar
Ramai di kalangan wanita hari ini sudah mempunyai facebook, mungkin sudah menjadi lumrah wanita yang biasanya inginkan kecantikan dan pujian terhadap kecantikannya. Oleh itu, semakin ramai wanita yang memuatkan gambar mereka, sama ada jarak dekatsangat dekat ( sehingga memenuhi  kotak gambar) dan jauh (beramai-ramai atau seorang diri).  Ditambah pula lagi dengan gaya, aksi dan fesyen yang pelbagai.

Agak pelik juga kerana sebahagian mereka sudah bersuami dan kelihatan suami mereka memberikan sepenuh keredhaan atas tayangan gambar sedemikian kepada khalayak, tanpa sebarang rasa cemburu dan prihatin. Lebih merbahayakan, ramai pula lelaki yang menontonnya, sebahagiannya memberikan pujian, malah ada yang berani bergurau senda, dan membuat ‘lamaran' nafsu.

Lebih pelik, tuan punya facebook yang sepatutnya mampu mengawal dan memadam sebarang komen kurang etika, kelihatan membiarkan sahaja lamaran nafsu (seperti ajakan berdating, kahwin-padahal telah bersuami) tersebut di ruangan komentar gambarnya, tanpa rasa bersalah.

Berterusan bercanda mereka melalui ruang komentar,  si lelaki dan wanita ada juga yang telah beristeri dan bersuami, cuma atas tiket kawan lama, sepejabat dan sebagainya, hal tersebut dibiarkan. Malah jika kedua-duanya masih bujang sekalipun, ia tetap BERDOSA dan SALAH di sisi Islam kerana ia termasuk dalam kategori larangan Allah ‘janganlah kamu menghampiri zina'.

Saya bimbang, ramai pula lelaki yang menjadi dayus dek kerana gambar isteri terdedah aurat ( atau menutup aurat kurang sempurna) ditayang  sehabisnya di facebook. Baca perihal ciri lelaki dayus di sini .

3)  Penyamaran
Lelaki menyamar sebagai wanita untuk menjadi friend dan seterusnya mendapat maklumat wanita. Ada dilaporkan juga, sebahagian lelaki berang kerana tidak diluluskan menjadi ‘friend' seseorang wanita. Akibatnya, si lelaki tidak mendapat kemudahan akses kepada gambar-gambar wanita tersebut. Bagi membolehkannya mendapat akses, terdapat lelaki yang mula menyamar menjadi wanita, meletakkan gambar mana-mana wanita yang boleh dijumpai secara mudah tertebaran di interent, diletakkan sebagai dirinya. Melalui cara itu, lelaki ini berjaya menjadi friend dan menonton seluruh gambar wanita terbabit dan berbuat apa yang disukainya dengan gambar itu.

Si wanita yang pada asalnya merasa selamat kerana merasakan dirinya telah menapis sebaiknya, rupanya masih terdedah gambarnya kepada yang orang yang tidak sepatutnya. Kerana itu, walau anda hanya membenarkanfriend untuk menatapi gambar anda, pastikan semua gambar tersebut masih terhad dan terjaga.

4)  Download gambar untuk simpanan dan tatapan.
Dimaklumkan juga, akibat dek kerana gambar wanita yang terlalu ‘bersepah' difacebook, terdapat lelaki berhati buas yang memuat turun gambar tersebut dan disimpan sebagai koleksi peribadinya. Justeru, sedarlah, mana-mana wanita yang dikurniakan Allah punyai ‘rupa' yang menurut pandangan ramai sebagai elok dan menawan. Golongan sebegini amat perlu sekali lebih berwaspada lebih daripada mereka yang lain.

Malangnya, golongan sebegini kelihatan lebih ghairah menjaja gambar mereka untuk mendapat lebih banyak pujian dan ...'DOSA'. Simpan sahajalah gambar-gambar 'kiut' (cute) anda, cukuplah ia buat tatapan suami. Cukuplah pujian rakan sekeliling yang benar-benar mengenali anda. Tidak perlulah tamakkan pujian manusia luar. 

Tunggu sahajalah pujian para malaikat dan bidadari di Syurga nanti, terlampau tidak sabarkah wahai diri? Sedarilah, ke'kiut'an anda mungkin menjadikan sebuah rumahtangga hancur, kecemburuan wanita lain, kerana boleh wujud gejala suami yang membanding-bandingkan wajah dan tubuh anda dengan isterinya. Jika itu berlaku, pemilik gambar mendapat saham dosa.

5)  Tagging gambar tanpa izin dan gambar silam yang membuka aurat.
Tagging atau menandakan sesuatu gambar yang disiar merupakan satu fungsi mudah untuk menyebarluaskan gambar seseorang termasuk diri sendiri kepada kenalan dan rakan. Malangnya fungsi ini menjadi sumber dosa yang banyak juga dewasa ini. Isu ini juga pernah ditulis oleh beberapa penulis lain seperti Ust Abu Umair dan Sdr Shahmuzir. Saya ingin menegaskan lagi tulisan mereka.

Ini adalah kerana, terdapat ‘trend' menyebarkan gambar-gambar lama, dan kemudian meletakkan tagging kepada individu di dalam gambar. Perlu disedari, setiap gambar yang di'tag', akan muncul dan boleh dilihat oleh semuafriend, dan rakan kepada friend tersebut juga boleh menontonnya

Ini boleh menjadi dosa, kerana :-

a-      Sebahagian individu di dalam gambar terbabit mungkin dahulu tidak menutup aurat, tetapi kini telah menutup aurat. Justeru penyebaran gambarnya yang tidak menutup aurat adalah haram.
b-      Individu terbabit berada di dalam rumah, bersama keluarga, justeru penutupan auratnya tidak begitu sempurna kerana di dalam rumah sendiri atau di dalam keadaan ‘candid', tetapi akibat ketidakperihatinan sebahagian ahli keluarga terhadap hal aurat. Gambarnya yang sedemikian tersebar. Sepatutnya, kita yang di'tanda' boleh dengan segera delete 'tag' itu, hasilnya walau gambar masih tersiar tetapi ia tidak mempunyai sebarang pengenalan. Itu paling kurang boleh dilakukan oleh individu yang prihatin dan berawas-awas. Namun malangnya, sebahagian pemilik facebook tidak sedar mereka boleh ‘untagged' nama mereka. Malah kalau mereka boleh untagged sekalipun, penyebaran gambar sedemikian tetap salah dan berDOSA di dalam Islam.
c-      Gambar mengaibkan orang lain. Gambar yang disiarkan itu, walaupun menutup aurat, tetapi dalam situasi mengaibkan. Mungkin ia tidak mengaibkan individu yang menyiarkannya kerana dia dalam keadaan baik dan bagus. Namun rakannya berada dalam situasi mengaibkan, tambahan pula dia kini merupakan ‘seseorang' yang terhormat, punyai kedudukan baik di mata masyarakat,. Apabila gambar sedemikian disiarkan, ia mencemar nama baiknya. Penyiaran sebegitu sama seperti mengutuknya secara langsung di khalayak ramai, sama ada sengaja atau tidak, semua perlu sedar..anda mungkin bebas menyiarkan gambar anda, namun gambar orang lain. Keizinan perlu diperolehi terlebih dahulu sebelum siaran dibuat.

6. Mengutuk diri sendiri & kebaikan

    Adakalanya terdapat juga wanita-wanita berpenampilan cukup solehah, berpakaian extra caution dalam bab aurat sewaktu zaman universiti atau sekolahnya. Namun sesudah masuk ke alam pekerjaan dan perkahwinan, imejnya berubah begitu drastik dengan make up cukup jelas menghiasi wajah, baju bekerlipan warnanya, yang tebal dahulu sudah jadi nipis, adakalanya tidak sempurna dan macam-macam lagi. Alasannya? Seribu satu macam. Suami pula mungkin bukan dari jenis yang cermat untuk menegur dan menasihat.
    
Yang menyedihkan, apabila tersiar gambar lamanya yang berpakaian extra caution lagi sopan di facebook, disiarkan oleh rakan-rkana lama. Tuan punya tubuh, kelihatan tanpa malu dan segan mengutuk dirinya sendiri sama ada secara langsung atau tidak langsung.  Lahirlah kata-kata, ‘zaman aku ekstrem', ‘zaman solehah', ‘waktu innocent', zaman-zaman suci', 'itu zaman kuno dulu', 'itu masa duduk bawah tempurung' dan lain-lain frasa yang sepertinya.

Tanpa disedarinya, ia mendedahkan keaiban dirinya sendiri, apabila berkata zaman solehah, bermakna kini adakah dia mengaku tidak lagi solehah?, kini tidak suci?. dan lain-lain. Ia juga sekaligus seolah mengutuk pemakaian sopan dirinya dahulu. Ingatlah wahai diri, jika tidak mampu istiqamah atas pakaian dan penampilan dahulu, janganlah sampai mengutuknya. Kerana ia sama seperti mengutuk pakaian yang sopan lagi baik, seolah mendahulukan yang kurang baik.

KESIMPULAN
Itulah facebook, ia boleh menjadi sumber pahala, jika diguna dengan betul, boleh menjadi pemudah azab jika digunakan tanpa ilmu dan limitasi. Berhati-hatilah dan berpada-padalah pemilik facebook.
Niat untuk mendekatkan ukhuwwah antara rakan lama, sekolah dan sebagainya tidak sama sekali boleh menghalalkan sembangan mesra, gurauan senda di antara suami dan isteri orang, antara lelaki dan wanita yang bukan mahram. Ia hanya akan membawa kepada kemudaratan dan keruntuhan rumahtangga. Janganlah lagi mempermainkan nama 'ukhuwah' untuk berbuat dosa.
Ukhuwwah itu hanya terhad sesuatu yang membawa kepada ingatan kepada Allah, mengajak kebaikan dan menjauh kemungkaran. Lihatlah surah al-Hujurat dan fahamkan kalam Allah sebaiknya akan erti ukhuwwah di kalangan mukmin.
Sekian

Zaharuddin Abd Rahman
p/s: dipetik di www.zaharuddin.net