kalamullah

Showing posts with label purify our heart. Show all posts
Showing posts with label purify our heart. Show all posts

Monday, January 21, 2013

pikir..pikir..dan terus berpikir

Fath, aku curik gambo adik ko..;) hehe maap



Si Cilik bertanya pada kakaknya

"Kak Chiah, macam mana orang tu boleh main keyboard (piano). Dia nampakke?" Sambil jarinya ditunding kepada sepasang pasangan orang kelainan upaya (buta) di pinggir jalan sebuah tapak bazar ramadhan.
"Dia tak nampak, dia buta. Tapi, dia penyabar. Dia rajin belajar walaupun dia tak nampak. Sebab tu dia boleh main macam tu." Terang si kakak dengan penuh kasih sayang.
"Oh, sebab dia rajin dan penyabar ea." gumam si kecil sambil matanya terus memerhatikan pasangan istimewa itu menyusun not-not lagu.

Setibanya dirumah, kami tiga bersahabat berehat di ruang kamar yang penuh nostalgia sambil memerhatikan keriangan kanak-kanak yang bermain bola di padang dari balik tabir balkoni kamar. Tiba-tiba si kecil itu merapatiku, mengikut gaya ku duduk. Aku tertawa sendiri melihat gelagatnya.

"Kamila tak penat ke?tadi kan kita dah jalan jauh."tanyaku sambil mengusap rambutnya yang berjuntai ditiup angin petang.
"Kamila tak penat pun. Tadi Kamila dah rehat di bawah. Mama cakap orang Islam kena kuat walaupun kita berpuasa. Sebab puasa buat kita sihat." Lembut suaranya menjawab soalanku.

Kata-katanya sahaja buat diri ini tersenyum sendiri. Begitu sifat keluarga ini, mendidik dan membimbing, bukan hanya mengajar. Pertama kali aku singgah ke teratak ini. Aku telah jatuh cinta dengan sikap keluarganya. Banyak mengajar dan membimbing. Mendidik anak dengan kefahaman bukan dengan leteran atau makian yang membuatkan anak-anak semakin liar. Si kecil ini juga mudah serasi dengan kami walaupun telah lama aku tidak singgah ke teratak ini setelah tamat persekolahan. 

Kamila memandang wajahku, riak wajahnya seperti ingin bertanya sesuatu.
"Ye, kenapa Kamila?" tanyaku mesra.
"Akak tengok tak tadi orang buta yang main keyboard piano dekat bazar ramadhan tadi.?"
"haah, tengok. Hebatkan die boleh  main walaupun tak nampak." 
Aku cuba menarik minatnya untuk terus bertanya. Aku tahu minatnya bermain kyboard piano. Sejak dari kecil, dia telah dihantar untuk belajar piano ketika itu aku dan kakaknya masih bersekolah. Keakraban kami membuatkan aku selalu mengikutnya pulang ke rumah pada hujung minggu.(maklumla umah aku jauh =,=) So, secara tak langsung aku juga selalu mengikut mamanya untuk mengambil kamila dari kelas muziknya. Muzik kan dapat membentuk otak kanak-kanak :)

Kamila meneruskan  bicara
"Akak rasa macam mana pak cik tu boleh main keyboard tapi mata dia tak nampak."
"Sebab hati dia bersih." aku menjawab sambil tersenyum.
"macam mana tu?" 
"Macam ni, pak cik tu mata dia tak nampak. Dia tak pernah tengok benda-benda tak elok kat dunia ni. Hati dia bersih. Ilmu kan suka pada hati yang bersih. Sebab tu pak cik tu hebat." jelasku mengharapkan si kecil ini  faham.
"Oh, ilmu itu kan nur, ilmu memang suka hati yang bersih kan." Dia mengangguk tanda faham akan penjelasanku. Bicaranya disambung.
"Kak Chiah cakap, pak cik tu rajin dan penyabar. Akak plak cakap hati die bersih. Maknanya, nak berjaya kita kena belajar rajin-rajin, kena sabar dan kena jaga hati kita. Baru ilmu yang belajar tu kita mudah faham dan dapat berkat Allah. Kan akak?" Kamila membuat kesimpulan atas kefahamannya.
"Yes, sangat betul. Brilliant girl." pujiku.
Kamila tersenyum bangga setelah mendapat jawapan yang memuaskan hatinya.

Aku tersenyum sendiri, peristiwa itu membuatkan aku sering terfikir. Memuji kehebatan Allah menganugerahkan minda yang cerdas kepada Kamila. Pemikirannya kadangkala melangkaui pemikiran rakan seusianya malah mungkin juga diriku. Melihatkan si kecil ini membuat perhatian kemudian berfikir merungkai soalan mencari kepastian dan menghubungkan dengan kebesaran Allah membuatkan aku termalu sendiri.

Kita yang dewasa ini kadangkala melihat sesuatu yang berlaku itu hanya diatas permukaannya. Ibarat sebuah lakonan dihadapan mata. tanpa sedikitkan kita cuba memikirkan dan mengaitkan dengan kebesaran Allah. Contohnya, kita melihat sesuatu ujian yang menimpa kita sebagai satu bebanan. Sekaligus menyalahkan takdir itu  yang telah menyebabkan hidup kita susah. Tanpa sedikitpun memikirkan itu adalah nikmat daripada Allah untuk kita muhasabah diri. Contoh yang lebih dekat, anda sekadar memuji enaknya cokodok durian air tangan cik Leha dan mempromosikannya kepada kawan-kawan fesbuk anda sehingga perniagaan cokodok duriannya semakin maju. Perbuatan anda mulia tetapi lebih mulia sekiranya dalam pemikiran anda diselitkan dengan hubung kait dengan kebesaran Allah. Seperti, "Subhanallah, hebatnya kuasa Allah memberikan anugerah kepada kak Leha kepakaran untuk membuat cekodok durian. Walaupun Kak Leha hidupnya susah, tetapi dengan kepakaran anugerah Allah itu dia mampu untuk menyara anak-anaknya. Hebat Allah itu, tidak membiarkan hambanya tanpa ada sebarang keistimewaan."(err sesuai ke contoh ni..=,=)

Begitulah maksud yang ingin disampaikan. Jangan biarkan pemerhatian atau pemikiran itu sekadar pada 'surfacenya' sahaja. Lebih indah apabila kita dapat memuji kehebatan dan kekuasaan Allah itu. Sekaligus dapat meningkatkan keimanan dan keyakinan kita kepadaNya. Memetik petikan lagu daripada kumpulan nasyid Mirwana:

Berjalan bermusafirlah... 

Melihat kebesaran Tuhan yang 
diciptakan untuk Mereka yang berfikir 
dan bersyukur Di atas nikmat dan kurniaNya....

Didalam AlQuran sendiri terdapat banyak ayat yang menyuruh kita berfikir agar kita dapat melihat kebesaran Allah.
Salah satunya:

"kemudian makanlah dari segala macam buah-buahan lalu tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan bagimu. Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, didalamnya terdapat ubat yang menyumbahkan bagi manusia. Sungguh pada demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Allah bagi orang yang berfikir."
 (An-Nahl:69)

Kesimpulannya, jika anda punya sifat yang suka termenung atau suka melepak sambil melihat gelagat orang lain, apa salahnya kita memerhatikan sambil berfikir mengaitkan dengan kebesaran Allah. :) sambil-sambil itu pun boleh jgak berzikir. Bolehla beli tasbih digital daripada saya (err terpromote, tapi ini bukan niat asal. Tapi kalau yang membaca sedang mencari, apa salahnya oder melalui fesbuk sy. =D ). 




Saturday, November 10, 2012

let us shine like a star :)


Muslim are like a star, stars that shine on the face of the earth. Stars that give peoples' hopes alive. Stars that will lead the way when others feel they have lost their sense of direction. Therefore, we as Muslim are caliphate. The caliph of the Ummahs.
''Ummah" that has variety of meanings which in our understanding it means the unity of every single human beings even though there are lot of peoples who has different backgrounds, races and religions but still uniting together as one.
Muslims used to be the reference point, used to be the pioneer in everything. We set the world in our order, We lead the people to do righteous deeds and urge people to have strong faith in what ever their doings, hope to get the blessing from Him. It is our hope to others will follow the path of truths, the path of Islam, the path of God that has been set systematically and orderly. Like in the book of Torah, Bible and Al Quran, God has given them signs and orders, so that people will carry out their purpose and objective.
Allah SWT said in His Book, Al-Qur'anul Kareem;
"And He is the One who made the stars to guide you during the darkness, on land and on sea. We thus clarify the revelations for people who know."
(Surah al-An'am verse 971)
Verily He has made stars for people as guidance, thou that should lead them to the right path. As stated in the Qur'an, the words that Allah brings down to us are no ordinary words but that will lead us to be the star, shining through out the world. To shine like a star is to shine like a Muslim.
Stars are most beautiful when they shine together,
illuminating the world with their light.
As such, is the beauty of Allah the Creator.
To shine like a star, our first requirement is to fulfill all obligatory and His commands. By implementing that to our physical and spiritual needs, we will shine brighter than the star. He will let us stand out among others. It is our hope that Muslims around the world learns much knowledge as possible By His will, you will be the guidance for people who are astray and to lead them onto the right path of Islam in this dunya and the hereafter.

Even though star can dried out and die, but not to worry, once a star died, new stars are born every year. Not just one star but millions!. Muslim should be like that, if one brightest Muslim dies, they are million of them that can be replace.
Let us be the symbol to those who are astray, be a symbol which has humbleness, sincerity, and forgiveness installed in our heart and soul. A symbol which not to be adored but to follow. Let us shine the light for them to follow the true path.

The only good is knowledge, and the only evil is ignorance


Sunday, October 9, 2011

BILA DIRI DISAYANGI....


Terdengar bisikan mesra
Kalimah keramat bermentera
Bermulanya siang berakhir malamku
Tak akan ku jemu menyebut namaMu

Tiada batasan waktu
Tiada tempatMu tertentu
Di gunung di lembah di darat di air
Siapa pun hamba keikhlasan doa
Keagungan kasih merubah takdir

Bila kusedari diri disayangi
Langkah kaki ini semakin berani
Bila terkeliru ku ucap namaMu
Terasa diriku kembali dipandu

Engkau yang pertama tiada akhirnya
Aku dalam kegelapan Engkaulah cahaya
Izinkanlah aku menumpang disini
Di bawah naungan kasih dan sayangMu
Ku berserah diri

Tiada batasan waktu
Tiada tempatMu tertentu
Di gunung di lembah di darat di air
Siapa pun hamba keikhlasan doa
Keagungan kasih merubah takdir

Bila kusedari diri disayangi
Langkah kaki ini semakin berani
Bila terkeliru ku ucap namaMU
Terasa diriku kembali dipandu

Engkau yang pertama tiada akhirnya
Aku dalam kegelapan Engkaulah cahaya
Izinkanlah aku menumpang disini
Di bawah naungan kasih dan sayangMU
Ku berserah diri

Tiada batasan waktu
Tiada tempatMu tertentu
Di gunung di lembah di darat di air
Siapa pun hamba keikhlasan doa
Keagungan kasih merubah takdir
Keikhlasan doa keagungan kasih
Merubah takdir



HEAL THE SOUL SMAPK 2011

Wednesday, September 14, 2011

hebatnya DIRIMU

sejadah dibentang...kewajipan padaNya dilaksanakan..peringkat demi peringkat...doa demi doa..diakhirnya terduduk...melutut menghadapNya..penuh kekhusyukan...menyebut kalimah-kalimah suci..memuji Maha Pencipta..


 Rabbighfirlii (Tuhanku, ampuni aku)


         ✔ Warhamnii (sayangi aku)

     ✔ Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)

                ✔ Warfa’nii (Angkatlah darjatku)

     ✔ Warzuqnii (Berilah aku rezeki)

                  ✔ Wahdinii (Berilah aku petunjuk)


 Wa’Aafinii (Sihatkan aku)

          ✔ Wa’fuannii (Maafkan aku)


Ya Allah...terimalah ibadah kami...aminnn

Monday, April 18, 2011

adakah anda "PELAJAR CEMERLANG"???

salam kasih puji-pujian buat junjungan besar nabi Muhammad S.A.W ....

pantasnya masa berlalu ibarat berlari mengikut angin kencang..setelah beberapa bulan bertarung fizikal dan mental dalam dewan kuliah...berperang mulut dan hujah didalam kelas tutorial..akhirnya masanya tiba pada hari untuk diuji..menguji sebanyak mana ilmu yang telah diperoleh...suasana sunyi sepi...lengang dari sebarang aktiviti..cuma pak cik2 rapid yang setia bersama bas rapid kl dan bas uitm...makcik2 yang setia menyediakan juadah yang tidak kurang enaknya di kedai2 makan dataran cendekia...

bilik2 di kolej sunyi sepi..tiada hilai tawa kedengaran..hanya sesekali bunyi nyanyian daripada radio dan suara2 sumbang yang menyumbang...mungkin untuk menghilangkan penat akibat bertarung mata dan fikiran di baris2 tulisan yang kaku tidak bergambar...

federal constitution kekal di hujung meja...contract act setia di atas rak...law of tort sedang dikaji....Ya Allah cukupkanlah masa ini...semakin banyak belajar semakin terasa bodohnya diri ini..terlalu banyak ilmuMu yang masih belum ku terokai... Ya Ilahi..yang  Maha Bijaksana....terlalu indah ilmuMu ini...moga aku dan sahabat2ku dapat menggunakannya dalam perjuangan agamaMu...

seorang rakan mengingatkan...."jangan lupa..FEDERAL CONSTITUTION dan CONTRACT ACT mesti ade...kalau xde nt sush nk jawab exam"...hatiku tersenyum sendirian..terfikir anologi-anologi yang dapat dikaitkan dengan kata2 tadi...alangkah indahnya jika umat pada hari ini terutamanya pelajar-pelajar sealiran denganku menganggap AlQuran dan Sunnah seperti kedua2 kitab manusia tadi...malah sepatutnya lebih penting daripada kedua-duanya... tanpa FC dan CA amat susah untuk menjawab soalan ketika peperiksaan berlangsung kerana kebanyakannya perlu merujuk kepada undang-undang yang telah ditetapkan. xboleh nk goreng2 menggunakan idea sendiri...kadang-kadang tika test juga terpaksa goreng sehingga hangit akibat xbawa kedua2 kitab manusia tadi....terima kasih kepada rakan yang mengingatkan...

kembali kepada anologi yang dihadirkan oleh Allah...sedarkah kita..peperiksaan ibarat diri kita didunia ini...sentiasa diberi ujian oleh PEMBUAT SOALAN yang MAHA BIJAKSANA...apabila ujian diberi..kita menjawab sesuka hati..malas untuk merujuk kitab Allah yang perlembagaannya telah ditetapkan kononnya terlalu SKEMA. memberi jawapan dengan menggoreng idea-idea sendiri tanpa menghiraukan arahan-arahan yang diberi. sehinggakan ada yang menjawab melebihi silibus-silibis yang telah ditetapkan...mungkin TERLALU "CERDIK" sehinggakan membentuk perlembagaan sendiri...akta2 yang jauh terpesong daripada apa yang telah digubal oleh PENGGUBAL YANG MAHA ADIL. Bilamana carry mark kita rendah..PEMERIKSA YANG MAHA HEBAT masih memberi masa untuk markah itu dibaiki...setiap saat dan waktu DIA menanti mana-mana pelajar untuk berbincang denganNYA..sentiasa menjadi KAUNSELOR YANG MEMAHAMI menanti pelajar-pelajarnya mengadu masalah yang berlaku...pabila keikhlasan dan keinsafan terpancar jelas dihati si pelajar..dengan murah hati PEMERIKSA YANG MAHA PENGASIH akan meningkatkan carry mark yang sedia ada...sentiasa ADIL dalam memberikan layanan kepada pelajar-pelajarnya...semua diberikan nasihat yang sama...RUJUKLAH ALQURAN DAN SUNNAH..NESCAYA KAMU AKAN MENJADI PELAJAR CEMERLANG...namun masih ada yang tidak menghiraukan nasihatNYA...tetap cuba menjadi pelajar "CEMERLANG" dengan membelakangi PEMERIKSA YANG BERKUASA. Sehinggalah akhirnya kita sampai ke FINAL EXAM...detik itu baru kita sedar mengapa carry marks kita terlalu rendah ...tika itu baru kita tahu FC dan CA kita yang utama adalah ALQURAN dan SUNNAH...kala itu baru kita tercari-cari PEMERIKSA, PENGGUBAL,  serta KAUNSELOR YANG HEBAT DAN BIJAKSANA yang dah dilupakan tika berada didewan peperiksaan dunia...pasti ada yang baru tersedar rupanya DIA adalah SATU...dan saat itu segalanya sudah terlambat...FINAL EXAM perlu dilalui...tiada kitab yang boleh dirujuk lagi...tidak lagi boleh meniru atau berbincang...PENGAWAS PEPERIKSAAN YANG BENGIS sentiasa menanti...segalanya suram sunyi...ada yang resah gelisah menanti masa untuk menjawab SOALAN-SOALAN FINAL..ada yang tenang..tersenyum.. menjawab semua soalan dengan yakin..akhirnya masing-masing menanti saat MARKAH KESELURUHAN dikeluarkan...menanti dimanakah tempat yang akan dihantar seterusnya...adakah disambut oleh PENGAWAS YANG BENGIS atau PENGAWAS YANG TERSENYUM??

sama-sama kita bermuhasabah..HASIBU KOBLA ANTUHASIBU...hisablah diri sebelum diri kita dihisab olehNYA... =)

=) pohon kemaafan kepada semua yang mengenali diri ini...doakan moga kita sama-sama terus thabat dan cemerlang didunia dan akhirat.

SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER =)







Thursday, April 7, 2011

..::di mana DIA dihatimu?::..

Tika diberi kelapangan untuk mencari bait-bait ilmu dengan menggunakan kepantasan teknologi yang diilhamkan Ilahi...hati terkesima tatkala terbaca sebuah karya Ustaz Pahrol Mohd Juoi..kata-kata yang cukup mendalam maknanya..lantas dicopy untuk dikongsi disini..moga kita semua beroleh manfaat selepas membacanya =) 
 
Semasa Rasulullah s.a.w. dan Saidina Abu Bakar bersembunyi di Gua Thur, dalam perjalanan hendak berhijrah ke Madinah, musuh-musuh Islam sudah berdiri di hadapan pintu gua dan hampir menemui mereka.
Ketika Saidina Abu Bakar cemas, Rasulullah s.a.w. menenangkannya dengan berkata, "Jangan takut, ALLAH bersama kita."
Itulah kehebatan Rasulullah, ALLAH sentiasa di hatinya.

Ketika di ambang maut?
Sewaktu Da'thur, seorang tentera musuh menyerang hendap Rasulullah s.a.w. lalu meletakkan pedang di leher baginda dan bertanya, "Siapakah akan menyelamatkan kamu daripadaku?"
Jawab Rasulullah penuh yakin, "ALLAH."
Mendengar jawapan itu, gementarlah Da'thur dan terlepaslah pedang daripada tangannya. Itulah kehebatan Rasulullah... sentiasa ada DIA di hati baginda.

Ketika tiada siapa mengetahui?
Diceritakan juga bahawa pada suatu ketika Khalifah Umar Al-Khattab ingin menguji seorang budak gembala kambing di sebuah padang pasir. "Boleh kau jualkan kepadaku seekor daripada kambing-kambing yang banyak ini?"
"Maaf tuan, tidak boleh. Kambing ini bukan saya yang punya. Ia milik tuan saya. Saya hanya diamanahkan untuk menjaganya sahaja."
"Kambing ini terlalu banyak dan tidak ada sesiapa selain aku dan kamu di sini. Jika kau jualkan seekor kepadaku dan kau katakan kepada tuanmu bahawa kambing itu telah dimakan oleh serigala, tuanmu tidak akan mengetahuinya," desak Saidina Umar lagi, sengaja menguji.
"Kalau begitu, di mana ALLAH?" ujar budak itu.
Saidina Umar terdiam dan kagum dengan keimanan yang tinggi di dalam hati anak kecil itu. Walaupun hanya seorang gembala kambing yakni pekerja bawahan, tetapi dengan kejujuran dan keimanannya, dia punya kedudukan yang tinggi di sisiALLAH. Jelas ada DIA di hatinya.

Ketika kamu tiada jawatan?
Satu ketika yang lain, Saidina Khalid Al-Walid diturunkan pangkatnya daripada seorang jeneral menjadi seorang askar biasa oleh Khalifah Umar. Keesokannya, Saidina Khalid tetap ke medan perang dengan semangat yang sama. Tidak terjejas sedikit pun perasaan dan semangat jihadnya walaupun telah diturunkan pangkat.
Ketika ditanya mengapa, Saidina Khalid menjawab, "Aku berjuang bukan kerana Umar." Ya, Saidina Khalid berjuang kerana ALLAH. Ada DIA di hatinya.

Lalu, di mana Dia dihati kita?
Melihat anekdot-anekdot itu, aku terkesima lalu bertanya kepada diri, di manakah DIA dalam hatiku?
Apakah ALLAH sentiasa menjadi pergantungan harapan dan tempat merujuk serta membujuk hatiku yang rawan?
ALLAH ciptakan manusia hanya dengan satu hati. Di sanalah sewajarnya cinta ALLAH bersemi. Jika cinta ALLAH yang bersinar, sirnalah segala cinta yang lain. Tetapi jika sebaliknya, cinta selain-NYA yang ada di situ, maka cinta ALLAH akan terpinggir. Ketika itu, tiada DIA di hatiku!
Sering diri ini berbicara sendiri, bersendikan sedikit ilmu dan didikan daripada guru-guru dalam hidupku, kata mereka (dan aku amat yakin dengan kata itu);
"Bila ALLAH ada di hatimu, kau seolah-olah memiliki segala-galanya. Itulah kekayaan, ketenangan dan kebahagiaan yang hakiki."
Kata-kata itu sangat menghantui diriku. Ia menyebabkan aku berfikir, merenung dan bermenung, apakah ALLAH menjadi tumpuan dalam hidupku?
Apakah yang aku fikir, rasa, lakukan dan laksanakan sentiasa merujuk kepada-NYA?
Bila bertembung antara kehendak-NYA dengan kehendakku, kehendak siapa yang aku dahulukan? Sanggupkah aku menyayangi hanya kerana-NYA? Tegakah aku membenci juga kerana-NYA?
Muhasabah ini melebar lagi. Lalu aku tanyakan pada diri, bagaimana sikapku terhadap hukum-hakam-MU?
Sudahkah aku melawan hawa nafsu untuk patuh dan melakukan segala yang wajib sekalipun perit dan sakit ketika melaksanakannya? Sudahkah aku meninggalkan segala yang haram walaupun kelihatan indah dan seronok ketika ingin melakukannya?
Soalan-soalan ini sesungguhnya telah menimbulkan lebih banyak persoalan. Bukan akal yang menjawabnya, tetapi rasa hati yang amat dalam. Aku tidak dapat mendustai-MU, ya ALLAH.
Dan aku juga tidak dapat mendustai diri sendiri
Aku teringat bagaimana suatu ketika seorang sufi diajukan orang dengan satu soalan, "Apakah engkau takutkan ALLAH?"
Dia menangis dan menjawab, "Aku serba salah untuk menjawab ya atau tidak. Jika aku katakan tidak, aku akan menjadi seorang yang kufur. Sebaliknya kalau aku katakan ya, aku terasa menjadi seorang munafik. Sikapku amat berbeza dengan kata-kata. Orang yang takutkan ALLAH bergetar hatinya bila mendengar ayat-ayat ALLAH tapi aku tidak..."
Maksudnya, jika seorang sufi yang hatinya begitu hampir dengan ALLAH pun sukar bila ditanyakan apakah ada DIA di hatinya, lebih-lebih lagilah aku yang hina dan berdosa ini.
Di hatiku masih ada dua cinta yang bergolak dan berbolak-balik. Antara cinta ALLAH dan cinta dunia sedang berperang dengan begitu hebat dan dahsyat sekali.
Kalau kau tanyakan aku, "Adakah DIA di hatimu?"
Aku hanya mampu menjawab, "Aku seorang insan yang sedang bermujahadah agar ada DIA di hatiku. Aku belum sampai ke tahap mencintai-NYA tetapi aku yakin aku telah memulakan langkah untuk mencintai-NYA."
Justeru, kerana belum ada DIA di hatiku, hidupku belum bahagia, belum tenang, dan belum sejahtera. Aku akan terus mencari. Aku yakin ALLAH itu dekat, pintu keampunan-NYA lebih luas daripada pintu kemurkaan-NYA.
Selangkah aku mendekat, seribu langkah DIA merapat. Dan akhirnya... aku yakin... suatu saat nanti, akan ada DIA di hatiku dan di hatimu jua.

Dan kita akan terus mengemis kasih...

Saturday, September 25, 2010

shit..sial..celaka..bodoh vs astaghfirullahalazim..subhanAllah..Lailahaillallah

sedang kita bergurau senda, bergelak ketawa, berborak ntah ape2..bersembang isu semasa, berbincang subjek2 exam yang perlu di study, tapi pernah x kita pikir apa yang dikeluarkan dari buah bicara kita punya kesan pada diri kita sendiri...Astaghfirullahhal'azim...makin lama makin lalai diri kita...terkadang, tersentap rasa dihati, insan yang indah rupanya, tegap perkasa fizikalnya mengeluarkan perkataan2 yang 'indah' dari tubir mulutnya.  

contoh situasi:

abu: weh ko da tengok ke markah exam ko?
ali : lom ag..ko da tgok ke?
abu: dah aku da tgokkan utk ko skali.
ali: haa.. berapa marks aku weh?
abu: lbih kurang aku je..kite je yg paling rendah.
ali: shit, bodoh betul..cmne lak kite leh dpt marks cmtu..assignment kite sume dah cmplete.
abu: tula, memang celaka r...mentang2la kite bukan fvret student die..

situasi 2:

lina: ish, mane plak g buku law aku nih.. sekali ngan note2 nye pun xde ni. lisa, de nampak tak sumer   barang2 aku ni?
lisa: mane la aku tau..ko dah cari betul2 ke? ntah2 ade je lam beg ko ke tak pun dalam loker ke.
lina: xde..aku dah check byk kali dah.
lisa: eh, xkan xde. cube ko igt betul2..kot2 ade org pinjam.
lina: em,.. haa.. yela..alia tu pinjam mggu lepas. shit, wat penat aku cari je.
************************************************************************************************************
rasenye cukupla sekadar 2 situasi yang saya gambarkan di atas. Perkataan2 tu sering terkeluar daripada patah kata remaja kini. Makin jauh beza kita dengan remaja terdahulu. Yang tika di baya kita menunggang kuda yang gagah menuju ke medan perang, tangan yang perkasa memegang panah yang bisa membunuh musuh2 Islam. Bibir yang tidak pernah kering menyebut nama2 Allah, hati yang xpernah berhenti daripada berzikir padaNya serta akal yang sentiasa berfikir taktik untuk menjatuhkan musuh2 Islam dan jiwa yang penuh rasa cinta untuk syahid dijalanNya.

kini, remaja2nya juga hebat. punya fizikal yang gagah untuk menindas yang lemah. minda yang cerdas membentuk strategi untuk menjatuhkan pesaing2 yang lain. Jiwa yang penuh rasa cinta pada kekasih hati yang berkepit seperti belangkas setiap hari atau yang jauh nun di sana... hati yang 'suci' menyimpan dendam yang membara pada orang lain..bibir yang xpernah lekang daipada menfitnah, mengumpat, dan mengeluarkan patah kata yang tidak pernah di ajar oleh agama yang suci. terlalu banyak perbezaannya...

adakah dengan menyebut SHIT...BODOH..BAHLUL..CELAKA..n seumpama dengannya membuatkan hati kita tenang daripada masalah. dapat memberi manfaat pada diri kita dan diri orang sekelilingnya??
sememangnya kita sendiri mengetahui hakikatnya, tiada perkataan lain yang boleh setanding dengan kehebatan perkataan2 daripada Allah, zikir2 pada Allah. Tapi, bibir yang indah diciptakan oleh Allah tetap lancar menuturkan perkataan sebegitu daripada memuji penciptanya sendiri. Astaghfirullahal'azim..sama2lah kita renungkan kembali...bandingkanlah hikmah zikir2 Allah dengan perkataan2 'indah' itu... =)

##################################################################################




Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna.




Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain.


Semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas.



Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Allah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif.Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut.


Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik.Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif.Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan.



Otak mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak begini. Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.



Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993.



Satu kajian yang dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar.



Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda.



Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan.


Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks.



Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi senarai perkataan yang sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak pada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain.



Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama.



Ini sekali gus membuktikan secara saintifik bahawa perkataan yang diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, terbukti meningkatkan kecergasan otak dan menambah kemampuannya.



Oleh itu, saudara-saudaraku se-Islam, ketika saintis Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya.



Malang bagi mereka yang masih memandang enteng kepentingan berzikir dan mengabaikannya.


oleh iu, basahkanlah bibirmu dengan menyebut zikir2 Allah.. =)

http://www.iluvislam.com/tazkirah/nasihat/858-kesan-zikir-terhadap-otak.html




Tuesday, December 1, 2009

::QURANIC LAW OF ATTRACTION::


Bismillahirrahmanirrahim....

Terdetik di hati untuk berkongsi bersama sahabat pembaca tentang isi sebuah buku yang baru separuh bacaanku...buku ini dibeli bersama sahabatku pada 20/11/09..pada hari yang meninggalkan kenangan yg berlaku akibat daripada kejahilan diri sendiri...dan buku ini adalah pengubatnya..syukran Ya Ilahi kerana menggerakkan hatiku untuk membeli buku yang berjudul QURANIC LAW OF ATTRACTION tulisan Rusdin S. Rauf...mgkin juga disebabkan aku adalah pelajar perundangan menyebabkan aku mudah tertarik dengan perkataan LAW yg jelas kelihatan pada cover buku ini...

QURANIC LAW OF ATTRACTION (hukum tarikan berasaskan Al-Quran). Pelbagai persoalan bermain dlm fikiran kita. Betulkah Al-Quran ada membincangkan persoalan Hukum Tarikan??

Jika ada, apakah ayat-ayat yang menyokong hukum ini?? Bagaimana kita dapat menggunakan Quran dengan berkesan supaya kita dapat menemui kebahagiaan dan kejayaan??

Kadang2 kita merasakan Quran tidak mempunyai kesan luar biasa pada kehidupan orang. Buktinya, sebanyak mana pun kita membaca Quran, kehidupan kita tidak mengalami perubahan yang ketara. Inilah segala persoalan yang bermain didalam fikiran kita.

Segala persoalan terungkai Boldapabila segala isi buku ini telah hampir semua ku hadam,peristiwa2 yang dialami dalam kehidupan ini sesuai dengan hukum-hukum Allah yang termaktub di dalam AlQuran. Contohnya, sekiranya saya memburuk-burukkan orang lain, saya tentu mendapat balasan daripada Allah dengan diburuk-burukkan oleh orang lain pula.

Berkaitan Hukum Tarikan, Quran membincangkan Hukum Tarikan dengan jelas. Berdasarkan Surah Az-Zalzalah ayat 7 hingga 8:

" Maka sesiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah, nescaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan sesiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah, nescaya dia akan melihat (balasan)nya."

Ayat di atas menambah keyakinan kita yang Hukum Tarikan wujud sejak Quran diwahyukan kepada Nabi Muhammad SAW. Mari kita renung, selami ayat dan hayati maksud ayat ini, kebaikan dibalas dengan kebaikan, kejahatan dibalas dengan kejahatan. Allah mengingatkan kita supaya sentiasa berfikiran positif(kebaikan) dan memancarkan kebaikan itu kepada orang di sekeliling kita. Akibatnya, orang disekeliling kita atau alam semesta akan membalas kebaikan kepada kita.

Allah menggalakkan kita supaya berlumba-lumba menabur kebaikan (fastabiqul-khairat) dan Allah melarang kita berbuat kekasaran (sayyiat) dan kerosakan (fasad). Malah, kita juga perlu bersikap baik pada orang yang berbuat jahat pada kita. Contohnya, kita dituntut melawan kejahatan 'dengan cara yang baik' (Surah Al- Mukminun ayat 97 dan Surah Fussilat ayat 34), berbincang 'dengan cara baik' (Surah An-Nahl ayat 125). Dalam setiap detik kehidupan, kita disuruh memancarkan cahaya kebaikan dan getaran kebajikan di alam semesta.

Dalam ayat lain, Allah menegaskan manusia mesti meyakini kewujudan Hukum Tarikan dalam kehidupan ini. Menarik bukan? subhanallah!! Mari kita perhatikan betul2 dalam AlQuran terdapat ayat yang bermaksud:

"Dialah yang menjadikan bumi untuk kamu yang mudah dijelajahi, maka jelajahilah di segala penjurunya dan makanlah sebahagian daripada rezekinya. Dan hanya kepadanyalah kamu (kembali selepas) dibangkitkan." (Surah Al-Mulk ayat 15)

"Dan carilah (pahala) negeri akhirat dengan apa yang danugerahkan oleh Tuhan kepadamu, tetapi janganlah kamu lupakan bahagianmu di dunia dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Tuhan berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu brbuat kerosakan di muka bumi. Sesungguhnya, Tuhan tidak menyukai orang berbuat kerosakan." (Surah Al-Qashah ayat 77)

Di manakah Hukum Tarikan dalam kedua2 ayat di atas?? Mari kita selami dan fahami.

Perhatikan potongan ayat yang berbunyi, dialah yang menjadikan bumi bagi kamu yang mudah dijelajahi. Kenyataan Allah itu dimulakan dengan fikiran positif. Allah memberi keyakinan kepada kita yang hidup ini mudah. Kita tidak perlu berfikir mengenai kesusahan dalam hidup. Kita mesti yakin yang kehidupan ini mudah. Dengan pernyataan itu, getaran positif erpancar ke alam sekitar.

Kemudian, Allah menyambungkan ayat2 Quran, Jelajahilah! Maksudnya, kita diperintahkan berusaha dengan penuh semangat atau dengan penuh keceriaan iaitu kita yakin yang hidup ini adalah mudah. Apabila kita mengaktifkan hasrat atau rasa ceria ketika berusaha mencari rezeki, bermakna kita mengizinkan kelimpahan rezeki memasuki hidup kita. Ini sesuai dengan Hukum Tarikan.

Sesudah kita berusaha sedaya upaya, Allah menutup ayat itu dengan sikap pasrah atau berserah kepadaNya (tawakkal). Kita semakin yakin mendapat banyak rezeki dalam hidup. Mungkin hari ini kita masih belum mendapat rezeki seperi yang diharapkan. Namun, kita pasrah kepadaNya dan percaya Dia terus memberi kita rezeki dalam hidup. Kita hanya perlu yakin, berfikiran positif, berusaha dan berserah kepada Allah. Apabila tiba masanya, kita pasti mendapat kekayaan nikmat. Malah kita juga akan menjadi lebih berbahagia dengan kekayaan itu.

Perhatikan ayat berikut:

" berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah berbuat baik kepada kamu, dan janganlah kamu berbuat kerosakan di muka bumi ini." jelas bukan?? Ada hubungan di antara sebab dan akibat, kebaikan dibalas kebaikan. Daripada petikan itu, jelas ayat ini menguatkan kewujudan Hukum Tarikan alam semesta ini.




Oleh sebab itu, tidak hairan apabila seluruh kehidupan kita tergambar di dalam AlQuran. Kita hanya perlu tahu cara menemukan kehidupan itu dalam AlQuran. Persoalannya sejauh mana kita telah mendalami kitab suci ini??adakah hanya membacanya pada setiap malam jumaat..semata-mata untuk membaca Surah Yasin tanpa memahami dan menghayati maksudnya?? atau sekadar disimpan di atas almari atau di tempat2 yg tinggi sebagai memuliakannya tetapi tidak diusik dan tidak membacanya??

Sesungguhnya, Quran memberi banyak maklumat mengenai bagaimana kita dapat meraih kebahagiaan dan kejayaan hidup. Quran bukan sekadar kata-kata kosong sahaja. Malah, ia adalah ayat2 suci daripada Yang Maha Esa sebagai panduan hidup. Jelas, segalanya terbukti tertulis didalam kitab suci ini.

Apabila kita suntik tenaga AlQuran ke dalam jiwa, InsyaAllah semua masalah dalam hidup ini pasti mempunyai jalan keluar. Kita dapat menhadapi hidup ini dengan lebih mudah. Ketika diri brhadapan dngan kesulitan, dekatkanlah diri dgn AlQuran, insyaAllah. kita pasti akan dapat jalan utk keluar dpdnya. Pesanan Allah jelas, iaitu bertakwalah nescaya kita mendapat penyelesaian hidup!

Namun, satu persoalan yang masih belum terungkai...SEJAUH MANAKAH KITA MENGENALI ALQURAN???tepuk dada tanyalah iman..

InsyaAllah, dalam post yg seterusnya sy akan merungkaikan persoaln ini satu persatu berdasarkan buku ini. Moga segala yang dikongsi ini bermanfaat untuk kalian. Maaf atas salah dan silap yg dilakukan akibat kejahilan dir ini. Selamat membaca :P


Sunday, October 4, 2009

dah servis ker?????

kullu'am wa antum bikheir....


selamat ari rayer...maaf zahir batin.sementara syawal yang indah ini masih ada...hehe...


uh ase leme benor xupdate post...maap ye kwn2...ilmu ni dada ni perlu dupdate terlebih dahulu..hehe...esok exam mtc 016...n selasa lak bel 130...then...Alhamdulillah.selesai utk sem 1...

ase cam cepatnye mase berlalu...pejam celik...dah abeh sem 1...so..ready for next sem...2nd n 3rd mesti lagi mencabar n pasti akan dijadikan lbey baek dari sem ni...insyaAllah...


Kite xsedar pun mase berlalu begitu pantas kan...even tiap2 ari kiter tgk jam tp tetap ase cam mase ni jln cam air...baru je pejam mate..bukak2..eyt...dah sejam berlalu..(especially tuk sape yg ngah study la...hehe) skang ni pun curi mase sket tuk conteng lam nih...em nk sambung study lak....same2lah kite muhasabah diri kite..ape yang telah kite lakukan pada setiap saat yg dah berlalu....bermanfaat or tak? berguna or x? bermakna or x?


kadang2 setiap saat yang berlalu Allah kurniakan kita ujian....Alhamdulillah...ujian mematangkan diri..ujian membuatkan hubungan kita dgn Allah makin dekat...dan ujian juga membuatkan kita sedar dpd kealpaan...pada sahabat yg menerima ujian..sama2lah kita ucapkan Alhamdulillah...kerana setiap ujian yang diberikan itu adalah tanda kasih sayang Allah pada kita...

analoginya..

kita sedang melalui sebuah perjalanan yang amat panjang....contohnya nak ke Kelantan...jalannya lurus je....kite pun syok je kan drive kete tuh...relaks n lepak je..sampai xpandang pejalan kaki yang tgh berjalan kat tepi jalan tuh...lajunye fuh....enjoy je sepanjang perjalanan..radio bukak kuat2..biala hak aku(kate driver tersebut)...polis lak xde...watpe nk pakai seatbelt..bawak laju pun xpe...ade plak geng kat sebelah...pe agi..racela...tgk sape hebat...eh ala...lembabnye orang ni bwk kete..potong jela..hahahah..(driver yang xsedar diri)


tp perjalanan yang mengasyikkan tu xkan lama...mustahil tiada ujiannya....kete yang laju ikut jalan yg lurus tuh terpaksa slow..yela..sebab dah masuk highway..de plak tol kat depan....alamak duit de ciput je..kne lak bayar tol...xpe2 ikhlaskan hati...(kate driver tuh dalam hati)....jalan pun mesti ade kona2 kan...membuatkan driver tu sntiasa berhati2....pesana ikhlas dari penaja "INGATLAH ORANG TERSAYANG"...nampak je signboard kat tepi jalan....terbayangla kat mate org2 yg disayangi...pemanduan pun menjadi semakin berhemah....dalam perjalanan tibe2 sakit prot....terpakse berhenti kat r&r plak...nk tggu turn toilet pun punyela lame...terpakse bersabar...sabar tu kan separuh daripada iman...

Alhamdulillah selesai sumer...sambung perjalanan..Innalillahiwainnailaihirojiun...ade eksiden plak..jln jem trok...npk keadaan remuk kereta yg menjadi mangsa...Alhamdulillah..Allah masih sayngkan aku tuk terus beribadah padaNya...(bisik driver tu dalam hati dier).. Alhamdulillah kete dah diservis b4 mulekan perjalanan..sumenye lengkap n sempurna....pemanduan semakin berhemah apabila melihat amaran Allah yang pertama...fokus kepada destinasi terakhir...zikrullah bermain di bibir...alamak..terlanggar katak pulak...uh..minyak dah nak kering ...Allah sampaike aku kat umah ni...mulut terkumat kamit merintih kepadaNya...hati berdebar2 takut bertambah xcted nak jumpe org tersayang...dan Alhamdulillah..akhirnya selamat tiba ke destinasi...pelukan dan ciuman diterima dengan penuh kesyukuran..


begitulah analoginya hidup kite ni...

andai hidup ini tanpa dugaan dan ujian..kita pasti lalai n terlupa...terlalu menikmati keindahan dunia sehingga kita lupa syurga lebih indah dpdnya...terlalu mewah dengan harta dunia hingga kita lupa akhirat lebih mewah dpdnya...tidak mustahil juga kita akan terlupa dgn pencipta kita ibarat kacang lupakan kulit..tetapi sedarkah kita...Pencipta kita tidak akan melupakan kita...Dia maha pemurah dan penyayang...tetap memberi nikmat pada kita yg melupakannya....masih memberi kita peluang utk hidup dimuka bumiNya... namun...fitrah manusia...akan tetap kembali kepada penciptaNya...di setiap liku2 kehidupan ada ujian yang menanti...Alhamdulillah..manisnya ujian dariNya...membuatkan hati kita semakin akrab denganNya...mata kita sentiasa basah merintih kepadaNya...hakikatnya kita sedar siapa diri kita yang sebenarnya...hanya menumpang utk berlindung di bawah teduhan awanNya...hanya meminjam tanah untuk kita terus kan perjalan hingga ke destinasi terakhir...sesungguhnya hanya Dia pemilik segalanya..Allahuakbar...

akhirnya...destinasi terakhir semakin dekat....adakah kita telah bersedia???adakah sepanjang perjalanan tadi kita telah membuat persediaan yang secukupnya untuk menemui pemilik diri kita dan seluruh yang ada di muka bumi ini....servislah diri kita sebelum kita menyambung perjalanan yang seterusnya utk sampai ke destinasi terakhir...isikan ibadah padaNya ibarat mengisi minyak yang penuh...teguhkan ketakwaan n maintain amaln mahmudah seperti memastikan tayar masih ade bungenye...sentiasa mengupdate ilmu di dada terutama ilmu agama seolah2 mengupdate air pd tangkinye...make sure hubungan kite dgn Allah semakin akrab mcmla kite make sure brek sts berfungsi dengan baik...InsyaAllah..hati akan berbunga riang tatkala tiba ke destinasi terakhir dengan selamat...dapat bertemu dengan Yang Maha Penyayang...serta dapat hidup di alam yang penuh kemewahan yang disediakn khas buat hambaNya yang berjaya tiba ke destinasiNya berbekalkan amalan yang mencukupi...mahukah anda???

ayuh...sama2 kita muhasabah diri....hasibukoblaantuhasibu....masih belum terlambat utk kita kembali ke jalanNya...moga Allah memanjangkan umur kite dan dapat terus beribadah dan melakukan perintahNya...aminn..ya rabb...:)


actually bukannye pandai sangat pun tulih2 ni...tapi ketika sedang berehat daripada study..tiba2 kedengaran keluhan dari mulut..Astaghfirullahal'azim...adakah aku mengeluh dengan hidup ini??Allah..ampunkanlah dosa2ku...tibe2 Allah menganugerahkan anologi ini hadir dlm pemikiranku...keluhan tadi diganti dgn Alhamdulillah...MasyaAllah...sungguh hebat diriMu Ya Ilahi...perit dugaan yang Engkau berikan..akhirnya manis yang ku rasa...terdetik di hati untuk berkongsi analogi yang diberikan olehNya bersama sahabat2...andai ada salah n silap...maafkanlah..kerna diri ini masih belum sempurna...masih banyak silap dan salah yang sering dilakukan...moga kita dapat bertemu di Jannatullah nanti...aminnn....