kalamullah

Monday, June 29, 2009

Kelebihan Bulan REJAB

Alhamdulillah ramai sahabat2 yg berpuasa pd hari ini... berpuasa di bulan Allah ni byk ganjarannya... ana yakin rmai y xtau tntg klbihan bulan Allah ini...(termasukla hamba yg kerdil ini huhu ).
setelah menyedari kurgnye ilmu dlm diri tntang bulan yg mulia ni..ana berusaha tuk cari bku yg berkaitan ilmu y ingin ku ketahui ni.. Disebabkan plan tuk trip ke tjung dawai ngan geng2 klas xjadi..akhirnya ana n sahabat2 mengubah laluan ke cs... Sahabat2ku punya agenda tersendiri di tgkat teratas cs..n ana y kurg berminat tuk menyertai agenda mereka trus menghayunkan kaki utk meneruskan misiku yg utama..yea...POPULAR satu2nye kdai bku di cs..haha
selama hampir sejam membiarkan diriku dkelilingi buku terase cam nk angkut sume buku bwk blik...sbb semakinku belek bku2 ilmiah kat situ..semakin byk ilmu y xku tau...MasyaAllah..ilmuMu xterbatas luasnya....byk lg bnde y kite xtau... tp apakan daya kedai buku tu bukan milikku..huhu.. terpaksa kumemilih buku2 y berkenan di hati.. n y plg pnting dpt capai misiku.. hehe... akhirnye ku berkorban duit tuk membeli 3 buah buku y punya ilmu lg berharga dpd nilai duit y dibelanjakan...
  1. Kelebihan & Amalan Di Bulan Rejab, Syaaban & Ramadhan. (terbitan AlHidayah)
  2. Jangan Bersedih..Jadilah Wanita Yg Paling Bahagia.(tulisan Dr. 'Aidh Bin 'Abdullah Al-Qarni)
  3. Grammar Practise..aeiou.

haha saje je wat karangan ringkas nk freshkan otak b4 smbung smule klas csc kul 4 nt...so di sini sdikit ilmu yg dpt kite kongsi bersame hasil pembacaan buku yg pertama...

***********************************************************************************

Sabda Rasulullah s.a.w:

" Sesungguhnya Rejab adalah bulan Allah yang agung. Kemuliaan dan kelebihannya tidak dapat disaingi oleh bulan lain. Pada bulan ini diharamkan berperang dengan org kafir. Adapun Syaaban, maka itu adalah bulanku, sedangkan Ramadhan adalah bulan umatku. Maka sesiapa berpuasa sehari sahaja pada bulan Rejab, dia akan mendapat keredhaan Allah yang sangat besar dan jauh daripada kemurkaan-Nya serta tertutup baginya salah satu pintu neraka."

Imam Musa bin Ja'far a.s. berkata,

" sesiapa berpuasa sehari sahaja pada bulan Rejab, dia akan dijauhkan dari neraka selama satu tahun. Sesiapa berpuasa tiga hari, dia berhak mendapat syurga."

"Rejab adalah sungai yang berada di syurga, warnanya lebih putih daripada susu dan rasanya lebih manis daripada madu. Sesiapa berpuasa sehari sahaja pada bulan Rejab, Allah akan menuangkan air dari sungai tersebut kepadanya."

Berikut adalah beberapa riwayat yg brkenaan bulan Rejab:

Imam Shadiq a.s. berkata, " Rasulullah s.a.w bersabda, " Rejab adalah bulan keampunan bagi umatku, maka perbanyakkanlah beristighfar pada bulan ini kerana Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Jolokan bulan Rejab adalah Al-Ashab (melimpah) kerana pada bulan ini rahmat dilimpahkan kepada umatku. Oleh itu, perbanyakkanlah mengucapkan," Aku memohon ampun kepada Allah dan aku bertaubat kepadaNya".

Diriwayatkan dpd Ibn Babawaih dgn sanad yg muktabar dpd Salim yg berkata:

" Aku pergi menemui Imam Shadiq a.s. pada bulan Rejab, yang telah berlalu beberapa hari. Ketika memandangku, dia berkata kepadaku, "Wahai Salim, adakah kau telah berpuasa pada bulan ini?" " Belum, wahai Imam Shadiq," jawabku. Dia pun berkata "Engkau telah kehilangan pahala yang tiada sesiapa pun tahu nilainya melainkan Allah s.w.t. Sesungguhnya bulan ini telah diutamakan dan diagungkan kemuliaannya oleh Allah dan telah dipastikan kemuliaan bagi yang berpuasa dalam bulan ini." Aku berkata, "Wahai Imam Shadiq, jika aku berpuasa pada hari yang seterusnya, adakah aku boleh mendapat sebahagian dpd ganjaran puasa seluruh bulan ini?" Dia menjawab, " Wahai Salim, sesiapa berpuasa sehari sahaja pada akhir bulan ini, dia diringankan dpd kepedihan sakaratul maut dan azab kubur. Sesiapa berpuasa dua hari pada akhir bulan ini, dia dibolehkan supaya tidak melalui sirath. Sesiapa berpuasa tiga hari pada akhir bulan ini, dia tehindar dpd kesusahan hari akhirat dan dijauhkan dpd api neraka."

MasyaAllah sungguh byk ganjarannya ats perkara yg mudah utk kita lakukan. Sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Ayuh sahabat2 kite sme2 merebut ganjaran di akhirat. lakukanlah segala ibadah hanya keranaNya...moge segala amalan kita diterima olehNya...amin Ya Rabb..

Wallahu'alam..

p/s:harap dpt tgur if ada salah n silap.

No comments:

Post a Comment

comment yang dihargai