kalamullah

Thursday, August 19, 2010

..::Aku C!nT@ pAdAmu....BUKU =p

Ramadhan kareem..Allahuakram...
masa telah menginjak..
10 ramadhan datang memenuhi waktu yang ditinggalkan...
Alhamdulillah...
Allah masih memberi peluang untuk ku terus berpijak di hamparan bumi yang luas ini...
dugaan makin hebat mendatang..tapi ku yakin..
masih belum hebat jika dibandingkan dgn shbt2 nabi terdahulu...
Astaghfirullahhalazim...
layakkah bibir ini utk menuturkan perkataan "penat"
hanya sedikit ujian yang hadir..
tapi bibir ini sering mengeluh..maerungut dengan dugaan yang mendatang..
Allah..ampunkanlah dosaku..

Alhamdulillah..taun ni aku brjaya menjadi saudagar buku n AlQuran...mgkn sbb kcintaan ku yang tinggi pd buku...aku menawarkan diri utk menjual buku bermula dpd festival keusahawanan sehingga la sekarang..mgkin jga genetik bsnes dpd family...membuatkan aku berminat untuk wt bsnes even xbape pndai math..hehe..kdai buku jd impian aku nt...tp Alhamdulillah..Allah izinkan aku utk merasai impian yang ingin aku gapai nt...mgkn sebagai penguat semangatku utk terus berusaha...pernah ada shbt yang bertanya...
tentang impian dan cita2...mgkn sedikit klakar pd mereka...jwpnku..nt aku nk bukak kedai buku...yg isinya penuh dgn buku2 agama dan AlQuran...hehe mungkin klakarla...aku di bidang law...dan insyaAllah..akn trus ke dgree law..n insyaAllah cdgnya ingin truskan dlm bidg syariah..mgkn law syariah..tp cita2ku nk bkak kdai bku je...dgn pembelajaran aku nt mgkn aku deserve utk dpt pkerjaan yg lbh baik...yg gajinye lbh tggi n terjamin...bla dtnya..ko nk jd lawyer ke nt??dgn slambernye aku jwb..xnk..pastu..ko nk jd lawyer syariah ea??xjugak...hakim ke??pun x...berkerut dahi kawanku itu..hehe maap ye..mgkin aku dktegorikan dalam kategori pelik...haha..jwpnku smeje..aku nk bkak kdai bku nt..insyaAllah...laaa..pastu pe gne ko blaja law...bek ko amek bsness...hehe..itu impian..aku blajar utk penuhkan keinginan ingin tau aku..politik dunia yg semakin byk putar belit...watkan aku sts nk tau apa yg berlaku dsebaliknya..dgn blaja law..aku dpt tau byk ilmu tentang selok belok pentadbiran ngra n politik dunia..aku pun pelik..nape bidg law ni xrmai org Islam..rmainya cina n India...so..dri sni tgjwb aku...penuhkan mne yg spttnya kta ptt ada...smakin rmai non-muslim yg mampu berhujah..tp umat Islam hanya diam membisu..sbb xpunya byk ilmu tentang isu yg dihujahkan..so, cmna Islam nk "megambil kembali" dunia nt...smakin hari smakin rmai umat Islam yg ditindas..Rasulullah sdr pun merancang strategi utk berjuang..kita pun perlu cntohi rasulullah...byk cbg yg kuat dlm dunia perlu dipenuhi oleh umat Islam yg mengenal Islam dlm jiwanya dan mengamalkan Islam dlm hidupnya...sbnanye..aku sdr pun gentar nk bersaing...dgn kemampuan yg sket yg aku ade...nk bersaing dgn org yg ckp english cam air...fuhh..memg kalah aku..Ingat tym mds prelaw ritu..ade adk2 yg tnye..akk..cmne sy nk blaja..sy lsung xminat law...explaination yg sma ku berikan pd dia..Alhamdulillah.smpai harini dia masih kekal di uitm..hrpnya trus smpai abeh blaja law la ea..hehe..prinsip aku seng..Allah tau apa yg terbaik utk kta..sgala yang diaturkan adlh yg pling tbaik utk kta...once kte da di amanahkan Allah pd sesuatu yg kita kurg ska..pkirla..ape hikmah yg Allah nk berikan pd kita sbnanye..so dpd tu kta akn berusaha sguh2 utk cri hikmah tu..n insyaAllah..at the end.kte akn dpt tau..ape sbnanye hadiah(hikmah) yg Allah sembunyikan dpd kte dlu...haa..utk law syariah plak??em mgkn sbb ape yg jd pd my parents..so psal kdai bku???tu dh memg cinta aku dgn buku..aku kcewa n bahagia dgn buku..huhu...gilaa kaa...hehe..aku xblh tdo tnpa buku..ini siyez..haa...dr kecik smpai beso..kt tepi bntal aku msti ade buku..kdg2 xbc pun..tp wjib ade bku..skang Alhamdulillah...sjak2 jd saudagar buku..berkotak2 buku kt tepi katil aku..klu xleh tdo gak tu xtaula..sori to my roomate..aku dh gne sbhagian blik utk simpan stok buku..tp thanx gak....coz dorgla customer tetap aku..xsempat aku nk susun bku yg baru sampai ag..dorg dh beli..Alhamdulillah..Allah kurniakan aku kelebihan utk membaca seawal usia 3 tahun..start dpd tu aku dh de koleksi buku sdr...smpaikn dkt umah mak tpaksa wt kn 1kwsn utk aku ngan buku..n akhirnya mak blikn 1 almari khas utk aku..hehe..n smpai skang aku still ade bku yg aku dh bc tym kcik2 dlu..mgkin nk trunkn pd ank cucu nt..haa aku pun slalu kne mrh..sbb bile aku dh msuk dlm cmpound tu aku akn trus bc smpai aku xdgr mk aku pgl..hehe...smpaikn kt kampus ni pun..meja aku je yg penuh...da jd lbry la plak..abeh je bku baru yg aku bc...aku akn promote n prsuade kwn2 utk bc smpaila ade yg tpengaruh utk bc..ntah nape..hti aku xpuas ble bku yg aku dh bc tp xdbc oleh org len..n kwn aku pun mrh..bla aku dh start bc..ibarat aku ni dh xde lam blik..huhu..Alhamdulillah..sume ni dpd Allah..utk jualan, skang yang ade sumenye novel2 islamic, buku motivasi n tafsir Quran...sal untung??ntahla..xpnh plak aku nk kire..niat aku nk ape yg ade dlm buku2ni smpai pd yg membeli..mksudnye...dgn bku2 ni moge dpt membntuk dri yg mmbc..mge biah solehah akn terbntuk di bumi uitm ni..hehe impian beso ek..insyaAllah..ni slh satu caranya..tp prgram dkwah yg lain tetap plu diteruskan..so tiap2 hari jam 6 ptg ++ aku n yam akn bukak grai dbzar..bkgsi ngan kelab usahawan yg jual kurma..sykran pd yam yg byk tlg..n sahabat pnjual kurma yg sememangnya amat membantu...after terawih jualan dteruskan di luar pusat Islam..aimnye pd lect n staff uitm..Alhamdulillah..dh byk yg terjual..so pd stdnt uitm kedah yg nk bli bku n tafsir Quran..blh dtg ke gerai kami evryday kt bazar..except utk hri ujan...or utk siswi leh dtg to my blik..syukran pd shbt2 iman n x-iman (haikal) yg byk tlg...syukur pada Allah yg memberi peluang utk merasai nikmat ini..Alhamdulillah...mge dr ini dpt trus istiqamah...=)

6 comments:

  1. fulamak, 1st post yg aku rasa x serius sgt bila baca. =)
    ada 1 buku hg kat aku...wlupun kecik, tp bermakna...=D

    ReplyDelete
  2. wahahaha,,bila da jd saudagar buku..jgn sorok2 plak...

    ssekali kluarla utk bg hujah kat dunia luar nnt =D

    ReplyDelete
  3. ANA NAK TEMPAH GAK....novel denyut kasih medik ada x???

    ReplyDelete
  4. aminaim: hehe..sesekali kena gak santaikan minda..hehe..weh mai r gerai buku aku..kt bazar uitm ni..nt leh bkak pose sma2 pl3f..bku tu xpa..aku bg adiah..kngn ang nk wt kptsn yg sush dlu tu...hehe

    ReplyDelete
  5. eyzzah: insyaAllah..tu la yg cube diusahakan..rsa mcm xmo jual je sume buku ni..nk khatamkan dulu..tp apakan daya..kosnya terlalu tinggi..haha

    ReplyDelete
  6. farid: eh ana dh bc buku tu..bkonsepkan novel tp byk ilmu yg dpt..amat3 sesuai utk bakal doc cm nta n kwn2 len..nta nk ka?ana blh dptkan..nk pos p mesir ke??huhu

    ReplyDelete

comment yang dihargai