kalamullah

Wednesday, June 22, 2011

si cilik yang celik

hembusan angin mengelus lembut pipi mulus anak kecil yang sedang tidur...titis-titis hujan masih kelihatan...menjadikan suasana nyaman dan tenang..ku renung wajah anak kecil yang sedang lena dibuai mimpi...penuh ketenangan..bersih dari segala dosa dan noda..ibarat kain putih yang sedang dicorakkan..
terkadang senyuman manis hinggap dibibirnya...entah apa yang dimimpikan...moga anak kecil ini menjadi anak yang solehah..indah akhlaknya seindah maksud namanya MARIAM ADRIANA...anak pertama kakak ku yang ke 4..genap 6 orang anak saudaraku..menjadi penyeri keluarga yang semakin membesar...


teringat aku pada teman seperniagaku di merbok...SI CILIK YANG CELIK...siapa sangka anak kecil yang berumur 6tahun punya cita2 yang besar..aku sendiri kagum dengan semangatnya..alkisah bermula tika aku ditawarkan untuk bekerja di booth buku milik anak seorang pensyarah uitm tersebut...aku segera menerimanya..tambahan pula aku sedang cuti dan sedang menjalani kursus pm di sana...seawal jam 9 pagi..booth buku dibuka di penjuru susur gajah bersebelahan dewan sarjana atau dewan kuliah uitm yang merupakan laluan utama pelajar ke kelas..pemiliknya akh aiman menyerahkan 100% pengurusan booth tersebut kepadaku...dengan senang hati aku menerimanya tanpa ragu2...


sedang aku sibuk menngeluarkan buku daripada kotak2 yang besar...seorang kanak-kanak lelaki hadir...menggalas beg yang berwarna-warni dan ditangannya bungkusan plastik yang berisi tupperware nasi dan lauk...di lehernya tergantung bekas air..pakaiannya kemas dan bersih...aku segera bertanya...


"adik nak cari sape?"
"xde sape2..amir nk duduk sini.."


mungkin adik akh aiman..aku segera mengangkatnya untuk duduk di atas kerusi..ada juga teman untuk aku berbual nt..


aku meneruskan kerjaku...dia turun dari kerusinya...lalu membantuku menyusun buku2 di atas meja sambil menyanyi riang..terhiburku dengan gelagatnya..tiba2 dia mengeluarkan sesuatu dari beg yang digalas..dengan pelat sabahnya..dia bertanya kepadaku...


"kakak, kat mana amir boleh letak kerongsang amir ni?"


kerongsang mutiara..beraneka warna..mungkin dari sabah


"tepi meja tu kosong..amir blh letak kt sana..mudah orang nampak."
"ok kakak, ni kerongsang amir tau...amir nk jual..satu 10ringgit je."
"eh, amir nk jual sendiri ke?"
"haah, tapi amir pinjam modal mama. lepas dpt untung nt amir bayar balik kt mama."
"oh, kt mana amir beli kerongsang ni?"
"sebelum amir pindah sini, dulu amir duduk sabah. amir beli kat sabahla."
"wah, bagusnya amir." aku memujinya dengan penuh kekaguman dengan semanagat si kecil ini.
bibirnya mengoyak senyuman, "amir nk jadi mcm abg aiman. nk berniaga.


aku meneruskan saki-baki buku yang masih belum tersusun dan amir pula sedang sibuk menyusun kerongsangnya di hujung meja. Ramai student yang menyinggah..melihat buku2 yang menarik sementara menunggu sesi kelas bermula. tika itulah amir akan ke depan membawa contoh kerongsang di tangannya.


"kakak nk beli kerongsang? murahje..amir jual 10ringgit."
"abang pun blh beli, blh bagi hadiah pada kakak, pada mak abang."
"ini kerongsang sabah, ada macam2 warna. kakak blh tengok disini."


lancar bicaranya, sesiapa sahaja yang melalui kawasan booth kami pasti tertarik dengan bicara anak kecil ini. Bermacam soalan ditanya kepada amir, bukan kerana kerongsang yang dijual tetapi kerana kepetahannya mempromosikan barang. Aku sendiri seronok melihat usahanya yang bersungguh-sungguh untuk melariskan barang jualannya.


suasana menjadi lengang pabila sesi kuliah bermula. Amir duduk di kerusi kepenatan. Di ambil plastik yang berisi makanan tadi di buka satu persatu.


"Kakak, boleh tolong ambikkan lauk untuk amir tak? Amir takut tumpah nanti membazir pula."
"Boleh." aku menjawab dengan senang dan mencedok lauk daripada tupperware yang dibawa tadi.
"amir, sape yang ajar amir berniaga?"aku memulakan bicara dan dengan kepetahannya, amir mengisi ruang kekosongan waktu ini dengan celotehnya yang mencuit hati dan mungkin juga membuka mata sesiapa sahaja yang mendengarnya.


"mama amir. dulu amir penakut. Sebab itu mama ajar amir berniaga. mama cakap nak jadi peniaga kena sabar, kena berani ke depan baru boleh berjaya. sebab itu, amir berani sekarang. Amir dah tak penakut macam dulu, Amir dah berani". dia mengoyakkan senyuman dan mengenggam penumbuk tangannya dengan penuh keyakinan untuk membuktikan yang dia benar2 berani.


"Betul cakap mama amir tu. Amir memang berani. Bila besar nanti Amir nak jadi peniaga jugak?" aku meneruskan bicara.


"Untung yang amir dapat ni, Amir nak beli lembu 2 ekor, 1 jantan dan 1 lagi betina."
"Eh, nape plak Amir nak beli lembu?"
"Amir nak bela lembu tu. Nak jaga dia elok-elok. Bila dah besar Amir boleh jual susu dia, daging dia, kan lagi banyak duit Amir boleh dapat."
"Bagus2, jadi Amir kena berusaha betul2 tau." aku memberi semangat. Kekaguman aku padanya masih kuat.Sungguh celik fikiran anak kecil ini.


Azan zohor berkumandang, mujur ada sahabatku yang sudi membantu menjaga booth sementara aku ke surau menunaikan kewajipan pada Yang Esa. Tika kaki ingin melangkah, Amir bersuara.


"Kakak nak ke mana?"
"Kakak nak gi solat."
"Amir nak ikut."lantas dia melompat turun dari kerusi. mengekoriku dari belakang.
Dengan senang hati aku memimpin tangannya. Sampainya di surau dia segera ke bahagian solat lelaki. Sempat lagi dia berpesan kepadaku.


"Kakak, kalau kakak dah habis solat dulu, kakak tunggu Amir di sini tau." Telunjuknya menunjukkan bangku kecil dihadapan pintu surau.


aku segera mengiyakan sambil tersenyum dengan penuh kagum dan bangga dengan Si cilik yang sememangnya celik.





No comments:

Post a Comment

comment yang dihargai